De oorzaak van slechte datakwaliteit is vaak geen IT probleem maar een business probleem. De kwaliteit van de data wordt in grote mate bepaald door de procesinrichting en –uitvoering. Medewerkers hebben hier de grootste invloed op. Niet alleen de juistheid van de op te voeren of te muteren gegevens is van belang, maar ook de volledigheid van de verwerking.
Daarnaast heeft historie vaak grote invloed; dataconversies vanuit legacy systemen, integraties en fusies, data-uitwisselingen en procesinrichtingen hebben hun gevolgen gehad voor de huidige datakwaliteit. Vandaar dat het niet volstaat om alleen de huidige procesinrichting en bewustzijn van management en medewerkers te verbeteren. Veelal zijn data analyses en schoningstrajecten vereist om de datakwaliteit op een acceptabel niveau te brengen.
Wij gaan ‘hands on’ aan de slag met management en medewerkers om daadwerkelijk wat aan datakwaliteit te doen. Verbetertrajecten voor datakwaliteit vergen een pragmatische aanpak maar ook veel doorzettingsvermogen. Volgens ons is een evenwichtige investering vereist in mensen, processen en ICT. Terug naar Onze expertise